گواهی تعیین ماهیت کالا چیست و چگونه می توان آن را دریافت کرد؟

هر تاجر و بازرگانی نیاز دارد قبل از هر گونه اقدامی برای واردات و یا صادرات کالاها یک سری مجوز دریافت کند که یکی از آن ها گواهی تعیین ماهیت کالا است. برای دریافت این گواهی تاجر باید روند و مراحل خاصی را طی کند؛ اگر شما نیز قصد دارید به صورت کامل اطلاعات جامعی در این باره را کسب کنید لازم است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا به صورت کامل این موضوع را برایتان توضیح دهیم.

فهرست مطالب

گواهی تعیین ماهیت کالا چیست؟

گواهی تعیین ماهیت یکی از گواهی های ضروری و مهم برای صادرات و واردات کالاها است. تعیین ماهیت کالا در واقع یک نوع فعالیت علمی و آزمایشگاهی است که باید توسط آزمایشگاه هایی که در گمرکات هر کشوری وجود دارد، انجام شود. برای انجام این آزمایش نیاز به پارامترهای دقیقی است که در اندازه گیری از آن ها استفاده می کنند و به صاحب کالا آن را ارائه می دهند.

استعلامات تعیین ماهیت کالا از سوی گمرکات یا اداره کل تعیین تعرفه و ارزش صورت می گیرد که با توجه به اسناد و بررسی های لازم به تجار صادر خواهد شد. از جمله اسنادی که برای اعطای این گواهی مورد بررسی قرار می گیرند، مشخصات صاحب کالا، توضیحات مربوط به کالا و همچنین نوع صنعتی است که کالا در آن تولید می شود.

چگونه می توان گواهی تعیین ماهیت کالا را دریافت کرد؟

چگونه می توان گواهی تعیین ماهیت کالا را دریافت کرد؟

برای دریافت گواهی تعیین ماهیت کالا نیاز به طی کردن مراحل مختلفی است که در این بخش قصد داریم برایتان آن ها را توضیح دهیم تا بدین صورت بتوانید با کمترین چالش گواهی تعیین ماهیت کالا را دریافت کنید. برخی از مراحل آن شامل موارد زیر می شود:

  • درخواست اولیه: ابتدا تاجر باید برای درخواست اولیه اقدام کند؛ در این مرحله متقاضی فرمی را پر می کند که این فرم شامل اطلاعاتی همچون نام کالا، مشخصات فنی، کشور مبدا یا مقصد و میزان کالا است. سپس همراه با فرم درخواست، باید مدارکی همچون فاکتور خرید، بارنامه و نمونه ای از کالا را هم به گمرک ارائه دهد.
  • تحویل نمونه کالا: نمونه ای از کالا که قرار به آزمایشگاه گمرک ارسال شود، باید نمایند کامل محموله باشد و به شکلی بسته بندی شود که آسیب نبیند.
  • ارسال نمونه به آزمایشگاه: متقاضی می تواند نمونه را به آزمایشگاهی که مورد تایید اداره گمرک است یا آزمایشگاه های خصوصی ارسال کند.
  • انجام آزمایش: پس از ارسال نمونه به آزمایشگاه، کارشناسان نمونه کالا را هر لحاظی مانند شکل ظاهری کالا، حالت فیزیکی یا شیمیایی آن و غیره بررسی می کنند. سپس بسته به نوع کالا، آن را در آزمایش های تخصصی دیگری مانند آنالیز شیمیایی، تست های فیزیکی و میکروبیولوژی مورد آزمایش قرار می دهند. در نهایت هم پس از انجام آزمایش های لازم، آزمایشگاه انتخابی گزارشی کامل از نتایج تهیه می کند که این گزارش شامل مشخصات دقیق کالا، نتایج آزمایشگاه و نتیجه گیری نهایی است.
  • صدور گواهی تعیین ماهیت کالا: در آخر هم کارشناسان نتیجه آزمایش را مورد بررسی قرار می دهند و در صورتی که نتایج آزمایش ها با اطلاعات مندرج در اسناد مطابقت داشته باشد، گواهی تعیین ماهیت برای تاجر صادر خواهد شد.

چه مدارکی برای دریافت گواهی تعیین ماهیت کالا لازم است؟

 برای تکمیل فرآیند گواهی تعیین ماهیت کالا ارائه مدارکی از جمله اظهار نامه گمرکی، آنالیز و مشخصات فنی کالا و ارائه نمونه کالا کاملا ضروری می باشد.

برای چه کالاهایی باید گواهی تعیین ماهیت کالا دریافت کرد؟

صدور گواهی برای کالاهای زیر الزامی است:

  • فرش
  • انواع کاغذ
  • انواع باتری‌ ها
  • فلزات مختلف
  • انواع روغن و گریس
  • انواع آنتی ‌اکسیدان ‌ها
  • انواع لاستیک و پلاستیک
  • انواع دیسک و صفحه کلاچ
  • انواع حلال‌ های آلی و پلیمرها
  • انواع منسوجات شامل پارچه و نخ
  • چوب و شناسایی ام دی اف و اچ دی اف و نئوپان
  • ظرف‌های شیشه ‌ای و تفکیک ظروف سرامیک از ظروف چینی
  • انواع رزین: رزین آمینو، رزین اپوکسی، رزین آلکید، رزین اکریلیک، رزین ملامین

اهمیت سامانه ارزش گذاری کالا

گواهی تعیین ماهیت کالا

همانطور که تا اینجا مطلب توضیح دادیم برای واردات و صادرات کالا با توجه به این کالا از چه نوعی ممکن است باشد، باید برای آن گواهی تعیین ماهیت کالا از گمرکات و یا اداره کل تعیین تعرفه و ارزش دریافت کنیم. ارزش گذاری به این منظور اجرا شده تا بازرگانان راحت تر بتوانند برای استعلام مرتبط به اسناد اقدام نمایند. سامانه ارزش گذاری کمک کرده تا اشخاص سودجو نتوانند سواستفاده کنند و همچنین فرایند ارزش گذاری کالاها را هم برای بازرگانان راحت و آسان کرده است. با وجود این سامانه افراد می توانند برای کالاهای تجاری و غیر تجاری ارزش گذاری کنند. البته برای کالاهای تجاری مجوز ترخیص خاص صادر خواهد شد اما برای کالاهای غیر تجاری باید مجوز پته گمرکی استفاده کرد تا زودتر بتوان محموله را از گمرک خارج کرد و نیازی به دموراژ نباشد.

اهمیت شناسه ارزش گمرکی در صدور گواهی تعیین ماهیت

شناسه ارزش گمرکی یک عدد چهار رقمی است که شما می تواند در انتهای هر ردیف از تعرفه کالایی آن را مشاهده کنید. این شناسه برای مشخص کردن ارزش کالاهای وارداتی مورد استفاده قرار می گیرد و از مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به واسطه این شناسه می توان ارزش کالاها و اجناس مختلف را مشخص کرد.
  • برای آشنایی با این که کالای مورد نظر در چه دسته ای قرار دارد، شناسه لازم است.
  • با استفاده از شناسه ارزش گمرکی می توان درباره سابقه کالای وارداتی در سامانه جامع امور گمرکی اقدام کرد.

از آنجایی که ارائه کد تعرفه گمرکی برای کارشناسان اهمیت زیادی دارد، اگر اشتباه و یا مغایرتی در این کدها وجود داشته باشد، می تواند خسارت زیادی برای بازرگانان به وجود آورد. برای جلوگیری از این موضوع توصیه می شود؛ بازرگانان از طریق شناسه ارزش گذاری کالا برای تعیین کد تعرفه گمرکی اقدام نمایند.

چه تجهیزاتی در آزمایشگاه های تعیین ماهیت مورد استفاده قرار می گیرند؟

آزمایشگاه هایی که گواهی تعیین ماهیت کالا صادر می کنند نیاز به تجهیزاتی مانند: کوره، آون، بن ماری، رفراکتومتر، میکروسکوپ، دانسیتومتر، دستگاه نور گذاری، Melting point، دستگاه XRF با مارک Niton و دستگاه FTIR با مارک Perkin برای بررسی نمونه کالا نیاز دارند.

آزمایشگاه های تعیین ماهیت کالا چه وظایفی دارند؟

آزمایشگاه هایی که ماهیت کالاها را تعیین می کنند وظایف خاصی بر عهده دارند که در ادامه چند مورد از مهم ترین آن ها را برای شما عنوان می کنیم:

  • از لحاظ طبقه بندی تعرفه صحیح کالا را مشخص کنند.
  • ارزش کالا را مشخص کنند.
  • مجوزهایی که برای صادرات یا واردات کالا لازم است مانند مجوز بهداشت، استاندارد، قرنطینه و غیره را مشخص کنند.
  • حقوق گمرکی را مشخص کنند.
  • ممنوعیت قانونی برای واردات و صادرات کالا را مشخص کنند.
  • بررسی کالا در متن کتاب مقررات صادرات و واردات باید تعیین شود.

جمع بندی

گواهی تعیین ماهیت کالا یک سند برای ورود و یا خروج قانونی و ایمن یک کالا است. این گواهی کمک می کند تا ماهیت دقیق یک کالا و ارزش آن به خوبی مشخص شود و علاوه بر آن تضمینی باشد تا استانداردهای کیفی و ایمنی محصولات هم رعایت شود و از ورود کالاهای غیر قانونی و تقلبی جلوگیری به عمل بیاید. بنابراین برای دریافت سایر مجوزهای واردات کالا و یا صادرات آن ها همه تجار ملزوم هستند این گواهی را دریافت کنند. در صورتی که همچنان ابهاماتی دارید می توانید به سوالات متداول انتهای مقاله مراجعه کنید.

سوالات متداول

استعلام گواهی تعیین ماهیت کالا از طریق چه سازمانی انجام می پذیرد؟

استعلام گواهی تعیین ماهیت کالا از طریق سازمان و اداره کل تعیین تعرفه و ارزش یا گمرکات انجام می شود.

آیا دریافت گواهی تعیین ماهیت تنها برای محصولات خاص است یا باید برای تمام محصولات اخذ شود؟

گواهی تعیین ماهیت کالا فقط برای یک سری از کالاها است که ما در این مطلب لیستی از این کالاها را به شما ارائه دادیم.

آیا ارائه نمونه کالا جهت دریافت گواهی تعیین ماهیت الزامی است؟

بله. برای دریافت این گواهی باید یک نمونه از کالا جهت تعیین ماهیت به آزمایشگاه مربوطه ارسال شود.

آیا آزمایشگاه های تعیین ماهیت تنها در گمرک وجود دارند؟

بله تمام گمرکات خود دارای آزمایشگاه های مجهز هستند که بازرگانان می توانند نمونه کالا را به آزمایشگاه گمرک یا آزمایشگاه های خصوصی ارسال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا