فریت فورواردینگ و فریت فورواردر چیست؟

حتماً بدون شک اصطلاح فریت فورواردینگ به گوشتان خورده است، اما آیا معنی دقیق آن را هم می‌دانید؟ به بیانی ساده، فریت فورواردینگ، فرایند حمل و نقل کالاهای وارداتی و صادراتی است.

کالاهای خطرناک در صادرات و واردات

شرکت‌های فریت فورواردینگ با شرکت‌های حمل و نقل (شیپینگ)، خطوط هوایی و مقامات گمرکی همکاری می‌کنند تا اقلامی را از مبدأ به مقصد نهایی منتقل کنند.



فریت فورواردینگ چیست؟

فریت فورواردرها، انتقال یک کالا از یک کشور به کشور دیگر را سازماندهی می‌کنند. کالا ممکن است شامل هر چیزی باشد و فریت فورواردرها هم برای اشخاص و هم برای شرکت‌ها کار می‌کنند.

همچنین مشتری تصمیم می‌گیرد که فورواردر چقدر در سفر کالا مشارکت داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است بار کانتینری را از یک کارخانه در یک کشور تحویل بگیرد و به کشور دیگری (برای مونتاژ) ببرد، یا ممکن است بار آن‌ها شامل کالای نهایی باشد که مستقیماً از تولید کننده دریافت و به انبار یک مغازه در کشور دیگری برده می‌شود.

شرکت فریت فورواردینگ همچنین می‌تواند از ترکیبی از حالت‌های مختلف حمل و نقل مانند دریایی، هوایی و زمینی استفاده کند.

نمونه‌ای از عملکرد یک شرکت فریت فورواردینگ

فرض کنید کارخانه‌ای در چین اسباب بازی تولید می‌کند. شرکت حمل و نقل می‌تواند ترتیبی دهد که اسباب بازی‌ها با هواپیما از چین به لندن ارسال شوند و سپس از فرودگاه به انبار یا مغازه مشتری منتقل شوند.

آیا فریت فورواردینگ با 3PL یکی است؟

3PL یا تدارکات شخص ثالث، می‌تواند هر بخشی از عملیات زنجیره تأمین کالای مورد نظر شما را مدیریت کند، در حالی که یک شرکت فریت فورواردر فقط جابه‌جایی کالا را انجام می‌دهد.

برای مثال 3PL می‌تواند خدمات دیگری مانند انبارداری کالا، تخلیه کانتینر، مونتاژ و… را غیر از بسته بندی و ارسال نیز انجام دهد.

نحوه کار فریت فورواردینگ

نحوه کار فریت فورواردینگ

این نوع شرکت‌ها، به عنوان واسط برای انتقال کالا به بهترین شکل و با بهترین قیمت ممکن هستند. علاوه بر مسئولیت جابه‌جایی بار، مسئولیت اسناد و ترخیص کالا از گمرک را نیز بر عهده دارند.

در ادامه به بیان ساده‌ای، مراحل کار را برایتان توضیح داده‌ایم:

مرحله اول

وارد کننده و تأمین کننده درمورد شرایط تجارت با هم توافق می‌کنند که تجارت تحت چه اینکوترمی (شرایط تجاری بین المللی) اجرا شود.

مرحله دوم: رسیدگی به مبدأ و ترخیص

بسته به شرایط Incoterm توافق شده، شرکت فریت فورواردینگ می‌تواند ترتیبی دهد که کالا را از محل تأمین کننده به محل خریدار با چه وسیله یا وسائلی (هوایی، دریایی، زمینی) منتقل کند. این شرکت همچنین ترتیبی خواهد داد که در صورت نیاز، محموله توسط اداره گمرک کشور مبدأ، بازرسی کالا جهت اطمینان از درستی محموله شود.

مرحله سوم: ترخیص کالا از گمرک مبدأ

شرکت حمل و نقل می‌تواند هماهنگی اسناد مربوطه بین تأمین کننده و گیرنده کالا را بر عهده داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که کلیه قوانین و الزامات رعایت شده‌اند.

مرحله چهارم: ترخیص کالا از گمرک مقصد

هنگامی که محموله به کشور مقصد رسید، مدارک باید یک بار دیگر بررسی شوند تا تأیید شود که الزامات به درستی اجرا شده‌اند. یک شرکت فریت فورواردینگ خوب این اطلاعات را از قبل درخواست کرده و آنها را آماده می‌کند تا وقفه‌های ایجاد شده را در این فرایند کاهش دهد.

مرحله پنجم: به سمت مقصد نهایی

بعد از تأیید کالا برای ترخیص، شرکت فریت فورواردینگ، مراحل جابه‌جایی بعدی را آماده می‌کند. یعنی می‌تواند مستقیماً بار را به انبار مشتری بفرستد، یا اگر فروشگاه هست آن را به محل فروش تحویل دهد (در کل هر مقصدی که مشتری در نظر دارد). یا در صورت نیاز با 3PL، به انبار منتقل شود.

انواع فریت فورواردینگ

شرکت‌های حمل و نقل ممکن است با یک یا چند حامل کار کنند تا اطمینان حاصل کنند که کالاها از نقطه A به B به صورت ایمن منقل می‌شوند.

انواع حمل و نقل جاده‌ای

انواع حمل و نقل جاده‌ای

فریت فورواردر تصمیم می‌گیرد که کدام نوع وسیله نقلیه برای ارسال کالا مناسب‌تر است. رایج‌ترین نوع کامیون یا تریلی هستند که برای تردد در جاده‌های طولانی با حجم بار زیاد استفاده می‌شوند. مثلاً:

  • کامیون کانتینری

استاندارد و مقرون به صرفه ترین راه برای حمل کانتینر از طریق جاده.

  • ماشین‌های لودری

مناسب برای محموله‌های ساختمانی بزرگ

  • کامیون‌های دارای کنترل دما

مناسب برای حمل و نقل مواد فاسد شدنی مانند مواد غذایی

  • کامیون‌های باکس دار

مناسب برای محموله‌های حساس به آب و هوا مانند لباس و کالای برقی.

  • ماشین سواری

برای بارهای کوچک و تحویل سریع‌تر

  • تانکر

برای انتقال مایعات، مواد شیمیایی و گازها

  • HIAB یا لودرهای جانبی

HIAB که به عنوان جرثقیل سوار بر کامیون یا لودر کامیون نیز شناخته می‌شود، برای بارگیری و تخلیه استفاده می‌شود. همچنین ممکن است همراه با یک لودر جانبی استفاده شود که راهی مناسب برای بارگیری و تخلیه کانتینرها است.

انواع حمل و نقل هوایی

انواع حمل و نقل هوایی
  • خدمات مستقیم: معمولاً برای بسته‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود، جایی که می‌توان آن‌ها را در محفظه هواپیما قرارداد.
  • ادغام: مقرون به صرفه ترین روش حمل و نقل هوایی. محموله‌های مختلف در یک پرواز قرار می‌گیرند. هنگام استفاده از این سرویس، شرکت‌های حمل و نقل کالا باید توجه داشته باشند که این امر می‌تواند زمان ارسال و زمان انتظار برای رسیدن محموله‌ها را به تأخیر بیندازد.
  • چارتر: گران‌ترین گزینه است. شرکت حمل و نقل یک هواپیمای کامل را اجاره می‌کند تا محموله خاصی را مطابق با نیازهای خاص محموله حمل کند.

انواع حمل و نقل دریایی

انواع حمل و نقل دریایی

وقتی نوبت به جابه‌جایی کالا در اقیانوس می‌رسد، شرکت‌های فریت فورواردینگ باید از مناسب‌ترین نوع کشتی برای محموله مشتریان خود انتخاب کنند که شامل:

  • کشتی‌های کانتینری:

رایج‌ترین نوع هستند. کشتی‌های کانتینری محموله‌های بسته بندی شده در کانتینرهای 20 یا 40 فوتی را حمل می‌کنند که روی و زیر عرشه بسته بندی می‌شوند. اگر محموله به خوبی در کانتینر قرار نگیرد، می‌توان آن را در سایر تجهیزات تخصصی مانند قفسه‌ها و کانتینرهای روباز قرار داد.

مطالعه بیشتر: انواع کانتینر و نحوه بارگیری کانتینر برای ارسال بار

  • تانکرها:

حامل مایعات، گاز، نفت و سایر مواد خطرناک که نیاز به مراقبت ویژه دارند

  • حامل‌های فله‌ای:

ایده آل برای حمل و نقل کالاهای فله مانند زغال سنگ، غلات یا کود

  • کشتی‌های رول‌آن/رول‌آف (رورو)

می‌توانند هر چیزی را که معمولاً روی چرخ قرار می‌گیرد، مانند وسایل بزرگ، کامیون‌های کوچک‌تر، و وسایل نقلیه مسافربری مانند اتومبیل/ون/موتورسیکلت و غیره را حمل کنند.

یک فریت فورواردر چگونه کار می‌کند؟

یک فریت فورواردر چگونه کار می‌کند؟

در فرایند حمل و نقل همیشه 3 عنصر درگیر هستند، تولید کننده، فرستنده بار، مشتری.

شرکت حمل و نقل دارای وظایف کلیدی است:

  • رعایت ایمنی

هر کسی که کانتینر را بارگیری می‌کند مسئول اطمینان از بسته بندی صحیح و ایمن بودن محموله برای سفر است. این کار می‌تواند وظیفه فرستنده یا حامل بار باشد و از قبل مشخص شده است.

  • سرعت و کارایی

اطمینان از ارسال کالا در زمان مورد انتظار مشتری

  • راحتی

صرفه جویی در وقت مشتری با حذف هماهنگی‌های لازم

5 دلیل عالی برای استفاده از فریت فورواردینگ

  • توسعه کسب و کار: شرکت‌های حمل و نقل با انجام تمام کاغذبازی‌ها و دردسرهای لجستیکی، به مشتریان کمک می‌کنند تا بر روی کار خود تمرکز کنند و نگران چنین اموری نباشند.
  • مقرون به صرفه بودن: شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند حجم زیادی از محموله‌ها را منتقل کنند و اینگونه در میزان هزینه پرداختی مشتری برای مرسوله مورد نظرش صرفه جویی می‌شود.
  • ترخیص کالا از گمرک: شرکت‌های فریت فورواردینگ واجد شرایط لازم برای انجام امور گمرکی هستند و می‌توانند تمامی کارهای مربوط به گمرک را انجام دهند.
  • آگاهی از قوانین و مقررات: فریت فورواردر از تمامی مقررات و قوانین مربوط به حمل و نقل و گمرک آگاه است و نیازی نیست که شما تمامی این موارد را یاد بگیرید.
  • ارائه توصیه‌های بیشتر: این گونه شرکت‌ها علاوه بر حمل و نقل کالا، می‌توانند توصیه‌هایی درمورد مسیرها، مبدأ و نحوه رسیدگی به الزامات خاص/غیر معمول از جمله کالاهای خطرناک را ارائه دهند.

سخن آخر

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه واردات کالا از چین به ایران با سریع‌ترین روش تنها کافی است که با متخصصان بازرگانی جولایی که در ایران و چین ساکن هستند، تماس بگیرید و محموله مورد نظر خود را از چین به هر کجای دنیا که خواستید ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا