دیماند در گمرک چیست؟ هزینه آن در هر ساعت چقدر است؟

دیماند گمرکی یکی از اصطلاحات امور گمرکی و بازرگانی است که به هزینه های خدمات گمرکی در ساعات خاص و مکان هایی غیر از مکان های گمرکی مربوط می شود. به عنوان مثال گمرک کشور در ازای تمام مکان های غیر گمرک و ساعات غیر اداری هزینه دریافت می کند؛ اگر می خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید، توصیه می کنیم تا پایان مطلب ما را همراهی کنید تا به صورت کامل با دیماند در گمرک آشنا شوید و بتوانید اطلاعات کاملی در این باره را کسب کنید.

فهرست مطالب

دیماند گمرکی چیست؟

دیماند در گمرک چیست؟ هزینه آن در هر ساعت چقدر است؟

گمرک هر کشوری خدمات مختلفی را در مکان هایی غیر از گمرک و غیر از ساعات اداری به افراد ارائه می دهد و متناسب با آن هزینه هم دریافت می کند. به این موضوع دیماند در گمرک می گویند. دیماند براساس محل گمرک می تواند متفاوت باشد و ممکن است علاوه بر انبارهای گمرک از بنادر هم دریافت شود. در ایران چون ساعات کاری گمرک ها به صورت شبانه روزی و هفت روز در هفته است، میزان دیماند در گمرک هم بسیار ناچیز و اندک خواهد بود. اما به هر حال برای محاسبه آن یک حالت کلی وجود دارد که ما در ادامه آن برای شما توضیح خواهیم داد.

هزینه دیماند در گمرک چقدر است؟

هزینه دیماند گمرکی به ازای هر یک ساعت ارائه خدمات در ساعت 15 الی 19 عصر مبلغ 3.5 دلار و در ساعات 19 تا 7 صبح و روزهای تعطیل هم 6 دلار خواهد بود که کارگزار گمرک آن را از شما دریافت خواهد کرد. در بنادری که در ادامه آنها را نام می بریم از شما هزینه دیماند دریافت نخواهد شد:

  • اسکله خوزستان
  • اسکله فولاد شید رجایی
  • اسکله پتروشیمی بندر امام (ره)
  • اسکله کاوه
  • اسکله خارک
  • اسکله نکا
  • اسکله قشم

مزایای دیماند در گمرک چیست؟

دیماند در گمرک چیست؟ هزینه آن در هر ساعت چقدر است؟

استفاده دیمایند گمرکی مزایای زیادی به همراه دارد که در این بخش مهم ترین آنها را برایتان بیان خواهیم کرد:

  • بالا رفتن دقت اطلاعات: دیماند در گمرک باعث می شود تا بازرگانان بتوانند اطلاعات دقیق تری در مورد اقلام ارائه دهند. این کار هم در تعیین ارزش های گمرکی و هم در تعیین مبدا و غیره کمک کننده خواهد بود.
  • کاهش فرصت های تقلب و کلاهبرداری: یکی از مزایای دیماند این است که فرصت های تقلب و کلاهبرداری کاهش می یابد. علت آن هم این است باید مدارک و اطلاعات مورد نیاز هر کالا به گمرکات ارائه داده شود.
  • تضمین صحت ارزش گمرکی: تعیین ارزش گمرکی کالا و محصولات اهمیت بسیار زیادی دارد. بازرگانان و تجار می توانند با ارائه درخواست، داده ها و مدارکی که برای تعیین ارزش لازم هستند را به گمرکات ارائه دهند.
  • تسریع در مراحل گمرکی: دیماند گمرکی باعث می شود مقاماتی که در گمرکات هستند، اطلاعات مربوط به کالاها را با دقت بیشتری مطالعه کنند و آن ها را مورد بررسی قرار دهند و از صحت اطلاعات و ارتباط آن ها با اسناد ارائه داده شده، مطمئن شوند.
  • افزایش اعتماد تجار: وقتی تعامل با سیستم تقاضا دیماند در گمرک به طور مکرر تعامل پیدا کند، اعتماد بازرگانان و معامله گران هم به فرایند دیمان گمرکی افزایش پیدا می کند. در چنین شرایطی بازرگانان تشویق می شوند تا اطلاعات و اسناد مورد نیاز را به مقامات گمرکی ارائه دهند.

آیا دیماند در گمرک معایبی هم دارد؟

دیماند در گمرک با این که دارای مزایای زیادی است، معایبی هم دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست. معایب آن عبارتنداز:

  • پیچیدگی فرایند: برای برخی از معامله گران ممکن است فرایند دیماند در گمرک پیچیده و مشکل ساز باشد. ارسال مدارک و اطلاعات دقیق و پیگیری مستمر جزئی از مراحل دیماند هستند که انجام آنها می تواند برای هر بازرگانی زمانبر باشد.
  • نیاز به اطلاعات دقیق: تجربه و آگاهی از مدارک و اطلاعات مورد نیاز در فرایند ادعا مهم است. معامله گران باید حتما اطلاعات کامل و دقیقی ارائه دهند تا ایجاد مشکل در فرایند دیماند جلوگیری شود.
  • تاخیر در روند: درخواست ها و بررسی های گمرکی برای دیماند می تواند روند گمرکی را با تاخیر همراه کند که این موضوع تاثیر زیادی در زمان صادرات و واردات کالاها دارد.
  • مشکلات فنی: سیستم های آنلاین ممکن است با مشکلات فنی مواجه شوند که این موضوع هم با تخیر در پردازش اطلاعات همراه خواهد بود.
  • نیاز به آموزش: معامله گران برای این که بتوانند تعاملات بیشتری با سیستم هایی که به آموزش و دانش کافی نیاز دارند، برقرار کنند، باید اطلاعات و اسناد را کاملا دقیق و درست ارسال کنند.
  • هزینه اضافی: برخی از تاجران و بازرگانان دانش کافی در زمینه دیماند گمرکی نداشته و لازم می دانند از مشاوران حرفه ای کمک بگیرند. این موضوع خود یک هزینه اضافی محسوب می شود.

سخن پایانی

در این مطلب با یکی از مفهوم و اصطلاحات رایج در گمرک آشنا شدیم که هر تاجری باید برای انواع امور واردات و صادرات و حتی دموراژ آنها را بلد باشد. همانطور که گفتیم دیماند در گمرک در واقع هزینه هایی است که تاجران باید برای امور گمرکی خود در زمان هایی غیر از ساعات ادارای و روزهای تعطیل پرداخت کنند. اگر در این زمینه سوال خاصی دارید و یا نیاز به است راهنمایی بیشتری دریافت کنید، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا