دراپ شیپینگ (Drop shipping) چیست؟ مزایا و معایب

دراپ شیپینگ روش تجاری مدرنی برای کسب و کارهای مرتبط با فروش محصول است. کارآفرینان، استارت‌آپ‌ها و آنلاین‌شاپ‌ها می‌توانند از این روش، بدون نیاز به خواب محصول در انبار، کسب درآمد کنند.

اگر می‌خواهید با مفهوم دراپ شیپینگ آشنا شوید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

در این مطلب مفهوم دراپ شیپینگ را تشریح می‌کنیم و مزایا و معایب این روش درآمدی را توضیح می‌دهیم. همچنین مراحل راه اندازی شغلی بر پایه Drop shipping را توضیح می‌دهیم.

دراپ شیپینگ (Drop shipping)

دراپ شیپینگ (Drop shipping) چیست؟

آیا تابه حال به چالش‌های مشاغلی که فروش کالا دارند توجه کرده‌اید؟ یکی از مهم‌ترین چالش‌های فروشندگان کالا (چه حضوری و چه آنلاین)، انبار کردن محصولات است.

انبار کردن مقدار زیادی کالا، فضای زیادی نیاز دارد. هزینه‌های حمل و نقل و خواب سرمایه، از دیگر معایب انبار کردن کالاها هستند. دراپ شیپینگ راه حلی برای رفع چالش انبار کردن کالا است.

در دراپ شیپیگ شما می‌توانید محصولی را بدون انبار کردن، به دیگران بفروشید. در واقع در این روش شما محصولات دیگران را به مشتریانتان ارائه می‌دهید. در روش، Drop shipping، شما واسطی بین صاحب کالا و خریدار هستید و وظیفه‌ای بابت نگهداری از محصولات یا ارسال آنها ندارید.

به بیان ساده‌تر، در Drop shipping شما می‌توانید یک فروشگاه بدون موجودی ایجاد کنید و از فروش اقلامی که متعلق به تأمین کننده هستند، سود کسب کنید.

شما به عنوان یک دراپ شیپر، کافی است محصول محبوبی را که می‌تواند ترافیک زیادی به سمت فروشگاهتان هدایت کند، در فروشگاهتان موجود می‌کنید. وقتی سفارشی دریافت می‌شود، شما به عنوان خرده فروش (دراپ شیپر)، محصول را از تأمین کننده خریداری می‌کنید.

سپس محصول به طور مستقیم از سمت تأمین کننده برای مشتری ارسال می‌شود. با این کار دیگر نیازی به اجاره انبار بزرگ، مدیریت کردن موجودی و مدیریت حمل و نقل کالا ندارید.

تأمین کننده محصول را با قیمت عمده فروشی (یا قیمتی ارزان‌تر از قیمت بازار) به شما می‌فروشد. اما شما محصول را در سایتتان با قیمت خرده فروشی عرضه می‌کنید. اختلاف بین این دو قیمت، سود شما از Drop shipping است.

مراحل دراپ شیپینگ

مراحل دراپ شیپینگ

راه اندازی کسب و کار Drop shipping پیچیدگی زیادی ندارد. مراحل راه اندازی آن به شرح زیر است:

  • محصول (یا محصولات) مد نظرتان را انتخاب کنید.

شما می‌توانید فروشگاهتان را با یک محصول، چند محصول یا پکیجی از محصولات راه اندازی کنید. در این مرحله باید تحقیق زیادی انجام دهید تا محصول مناسبی را برای فروختن پیدا کنید. به سراغ محصولاتی بروید که در بازار ایران خیلی اشباع نشده‌اند. یا اینکه محصول شما، مزایای رقابتی زیادی دارد که شما را نسبت به رقبایتان پیش می‌اندازد.

  • فروشگاه آنلاینتان را راه اندازی کنید.

یک دراپ شیپر باید صفحه مجازی کاربرپسندی داشته باشد و نظر مشتریان زیادی را جلب کند. در گام اول باید وب سایت حرفه‌ای راه اندازی کنید. اگر می‌خواهید کاربران بیشتری شما را ببینند، بهتر است در فضاهای اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، روبیکا و… نیز حساب ایجاد کنید.

  • تأمین کننده پیدا کنید.

Drop shipping رابطه بین فروشنده، مشتری و تأمین کننده است. شما به عنوان فروشنده باید برای محصول انتخابی‌تان، تأمین کننده خوبی پیدا کنید.

تأمین کننده می‌تواند داخلی یا خارجی باشد. از جمله معروف‌ترین تأمین کننده‌های بین‌المللی آنلاین می‌توان به علی اکسپرس و علی بابا اشاره کرد. همچنین هر تولیدی حرفه‌ای می‌تواند یک تأمین کننده با شرایط عالی باشد.

مطالعه بیشتر: تفاوت علی بابا و علی اکسپرس

با تأمین کننده صحبت کنید و درباره شرایط تأمین محصولات، تغییرات قیمت، حاشیه سود، ارسال به موقع برای مشتری و هر موضوع مهم دیگری توافق نمایید.

  • از محصولات عکس‌برداری و فیلمبرداری کنید.

طبیعتاً خریداران اینترنتی، انتظار دارند که تصاویر مختلفی از زوایای مختلف محصول ببینند. حتی گاهی لازم است ویدئویی از مراحل ساخت یا عملکرد محصول تهیه کنید.

پس باید به ازای هر محصولی، عکس‌برداری کرده و آن را در صفحه اینترنتی‌تان بارگذاری کنید. بعد از بارگذاری تصاویر، باید اطلاعات تکمیلی هم نسبت به هر محصول ثبت کنید. اطلاعاتی مثل قیمت، ابعاد کالا و….

  • بازاریابی کنید.

مهم‌ترین مرحله برای دراپ شیپرها، بازاریابی است. شما باید محصولاتتان را به درصد بیشتری از کاربران نمایش بدهید. این کار با تبلیغات، تولید محتوای مناسب و سایر ترفندهای بازاریابی صورت می‌گیرد.

بعد از تکمیل مراحل فوق، سه کار انجام میشود:

  • مشتری وارد وب سایت یا صفحه اینترنتی شما می‌شود و محصول مورد نظرش را انتخاب می‌کند.
  • بعد از خرید و پرداخت هزینه محصول، شما محصول را از تأمین کننده خریداری می‌کنید و از تأمین کننده می‌خواهید که محصول را از طریق پست برای مشتری ارسال کند.
  • تأمین کننده طبق توافق قبلی محصول را بسته بندی کرده و از طریق پست، به آدرس مشتری ارسال می‌نماید.

برای افزایش بهره وری، می‌توانید از ابزارهای مفید بازاریابی و تحلیل مشتریان استفاده کنید. نرم افزار ارتباط با مشتری (CRM) برای افزایش رضایت مشتری و تشویق مشتری به سفارش جدید بسیار مفید است.

راه اندازی مشاغل دراپ شیپینگ در ایران

راه اندازی مشاغل دراپ شیپینگ در ایران

دراپ شیپینگ در ایران به راحتی قابل اجرا است. برای راه اندازی کسب و کار Drop shipping، کافی است تأمین کننده یا تأمین کنندگان حرفه‌ای و خوش قولی پیدا کنید.

خوشبختانه امکان راه اندازی کسب و کار Drop shipping در حوزه‌های مختلف وجود دارد؛ از بهترین ایده‌های فروش محصول به سبک دراپ شیپینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر
  • لوازم آرایشی و بهداشتی
  • پوشاک
  • اسباب بازی
  • لوازم تزیینی و دکوری
  • جهیزیه عروس
  • و…

تنها محدودیت دراپ شیپینگ در ایران، همکاری با تأمین کننده خارجی است. با توجه به تحریم‌های اقتصادی که علیه ایران وجود دارد، بسیاری از تأمین کننده‌ها نمی‌توانند به مشتریان ایرانی سرویس‌دهی کنند. از طرفی پرداخت ارز برای اکثر ایرانیان سخت یا ناممکن است.

مشکل بعدی در Drop shipping خارجی، مربوط به حمل و نقل کالا است. بسیاری از کشورهای اروپایی یا آمریکایی، پرواز مستقیم به ایران ندارند و تأمین کننده در ارسال محصولات به مشکل بر می‌خورد. انجام امور گمرکی یکی دیگر از مسائلی است که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و ممکن است باعث تأخیر در ارسال سفارش‌ها شود.

با این وجود، اگر تصمیم به شروع کسب و کار دراپ شیپینگ با تأمین کننده خارجی را دارید، باید موانعی که توضیح دادیم را رفع کنید.

بهترین راه حل این است که کشورهایی را انتخاب کنید که با ایران روابط اقتصادی خوبی دارند. برای مثال کشور چین، نه تنها روابط سیاسی خوبی با ایران دارد، بلکه درصد مهمی از واردات و صادرات کشورمان، با چین است.

گام مهم، پیدا کردن تأمین کننده معتبر چینی است. شما می‌توانید سفارش جزئی یا سفارش عمده از مشتری ایرانی دریافت کنید و خرید کالا از چین را انجام دهید.

بعد از خرید، تأمین کننده می‌تواند کالا را برایتان ارسال کند. بعد از رسیدن کالا، شما می‌توانید محصول را برای مشتریان ایرانی‌تان بفرستید. برای ارسال محصولات هم روش ارسال هوایی و هم کارگو از چین به ایران مناسب‌اند.

ارسال به روش دریایی ارزان‌تر است؛ اما زمان بیشتری می‌برد. اینکه کدام روش برای ارسال بهتر است، با توجه به سیاست‌های فروش شما تعیین می‌شود.

اگر امکان فروش با قیمت بالاتری را دارید، ارسال هوایی مناسبتان است. اما اگر می‌خواهید قیمت را پایین نگه دارید، روش ارسال دریایی بهتر است.

ممکن است تأمین کننده شما مسئولیت ارسال کالاها را بر عهده نگیرد. در این صورت می‌توانید از شرکت‌های بازرگانی که در چین فعالیت می‌کنند کمک بگیرید.

توصیه آخر ما به شما عزیزان این است که قبل از شروع کسب و کار Drop shipping، اطلاعاتتان را در این زمینه افزایش دهید. بعد از بررسی کامل مزایا و معایب این حوزه، فعالیتتان را شروع کنید.

مزایای دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ یک مدل کسب‌وکار خوش سود است؛ زیرا:

  • در این روش نیاز به سرمایه اولیه زیادی ندارید؛ چرا که هزینه‌های اضافی از جمله هزینه انبارداری، هزینه حمل و نقل کالا از سمت تأمین کننده به سمت شما و هزینه‌های مربوط به نیروی کار در این روش کاهش پیدا می‌کند.
  • تا زمانی که مشتری محصولی را نخریده و وجه آن را پرداخت نکرده است، مجبور نیستید آن محصول را بخرید.
  • ریسک این روش خیلی کم است؛ چرا که اگر مشتری نداشته باشید، محصول در انبار راکد نمی‌ماند.
  • محصول از طرف تأمین کننده برای مشتری ارسال می‌شود و شما نیازی به حسابداری مربوط به کنترل موجودی ندارید.
  • در Drop shipping می‌توانید مجموعه‌ای از محصولات پرطرف‌دار را به مشتریان عرضه کنید.
  • هر محصولی که فروش مناسبی ندارد به راحتی حذف کرده و محصول جدیدی را جایگزین می‌کنید.
  • در دراپ شیپینگ نیازی به محیط کاری مشخص ندارید. کافی است به اینترنت متصل باشید و کامپیوتر یا موبایلتان را به همراه داشته باشید.
  • برای کنترل موجودی هر محصول، نیازی به انبارگردانی یا بررسی تعداد کالا در انبار ندارید. فقط کافی است هر روز، موجودی کالا را از تأمین کننده بپرسید.
  • از آنجایی که هیچ انباری ندارید، مسئولیت و نگرانی بابت آسیب رسیدن به محصولات، اجاره انبار، دزدی از انبار و هر مشکلی که مربوط به نگهداری موجودی است نخواهید داشت.

معایب دراپ شیپینگ

  • هر تأمین کننده یا تولیدکننده‌ای که برای بازاریابی و فروشش هزینه کرده باشد، می‌تواند محصول نهایی را با قیمت پایین‌تری نسبت به شما (خرده فروش) بفروشد. قیمت مناسب یک مزیت رقابتی خیلی مهم برای رقبایتان است که فروش شما را کمتر خواهد کرد.
  • وقتی محصول را از چند تأمین کننده تهیه کنید، ممکن است با مشکل تعدد ارسال مواجه شوید. اگر مشتری چند محصول متنوع را بخرد و تأمین کننده این محصولات فرق داشته باشند، شما چند هزینه ارسال متفاوت را متقبل می‌شوید.
  • تأمین کننده‌ها علاوه بر شما، به مشتریان دیگری هم محصولشان را می‌فروشند؛ بنابراین ممکن است با مشکل عدم موجودی محصول مواجه شوید. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است در شروع هر روز، موجودی کالاها را از تأمین کننده‌ها دریافت کنید.
  • در Drop shipping شما کنترل چندانی بر زنجیره تأمین نخواهید داشت. در صورتی که تأمین کننده ارسال ناموفقی انجام دهد شما سرزنش خواهید شد؛ با اینکه تقصیری در این کم کاری نداشته‌اید. در Drop shipping شما باید مسئولیت اشتباهات تأمین کننده را بپذیرید و مشتری را قانع کنید.
  • معمولاً محصولات توسط تولید کنندگان برندسازی می‌شوند؛ بنابراین شما کنترل زیادی بر روی برندسازی محصولات ندارید.
  • از آنجایی که Drop shipping نقطه شروع خوبی برای راه اندازی کسب و کار است، رقابت در این حوزه زیاد است. اگر می‌خواهید دراپ شیپر موفقی باشید، باید مزیت‌های رقابتی مهمی نسبت به سایر همکارانتان ارائه دهید.
  • اگر مشتری بخواهد محصولش را مرجوع یا تعویض کند، هماهنگی با تأمین کننده برای دریافت کالا و تعویض مشکل است.

رفع موانع و معایب دراپ شیپینگ

رفع موانع و معایب دراپ شیپینگ

همان‌طور که دیدید دراپ شیپینگ روش بدون محدودیت و بدون عیبی برای فروش محصول نیست. اما با در نظر گرفتن چند نکته می‌توان معایب این روش کاری را به حداقل رساند.

  • برای موفقیت در دراپ شیپینگ، مهارت بازاریابی‌تان را ارتقا دهید. داشتن تخصص در حوزه بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند تا فروش بیشتر و در نتیجه سود بالاتر را تجربه کنید.
  • اگر میزان فروشتان را به حداکثر برسانید، به عنوان یک عمده فروش در حوزه کاری خودتان شناخته می‌شوید؛ در نتیجه می‌توانید انباری را برای خودتان تهیه کنید و با خرید از تأمین کننده، کالاها را در انبار خودتان نگهداری نمایید. به این ترتیب ارسال به مشتری از طرف خودتان انجام می‌شود و می‌توانید رضایت مشتریان را به حداکثر برسانید.
  • پیدا کردن تأمین کننده حرفه‌ای، حلقه گم شده مشاغل دراپ شیپینگ است. سعی کنید بهترین و معتبرترین تأمین کننده‌ها را پیدا کنید تا خیالتان بابت کیفیت محصول، موجودی کالاها و ارسال به موقع راحت باشد.
  • اگر تأمین کننده را راضی کنید که محصول را با برند شما برای مشتری ارسال کند واقعاً عالی می‌شود.
  • اگر میزان فروشتان خوب است، از طرف خودتان فردی را در کارخانه تولیدی مستقر کنید تا کارهای مربوط به مشتریان شما را انجام دهد. این کار، خطای ارسال محصولات را به حداقل می‌رساند.
  • اعتماد مشتریان را به حداکثر برسانید. اعتبار داشتن نه تنها مشتریان ثابت برایتان می‌سازد، بلکه در مواقع بحرانی، مشتری با توجه به اعتمادی که به شما دارد، نهایت همکاری را به عمل می‌آورد.

سخن آخر

در صورت نیاز به مشاوره و پیدا کردن بهترین راه های خرید کالا از چین و ارسال به سراسر جهان، کافی تا با مشاوران حرفه‌ای بازرگانی جولایی تماس بگیرید تا به شما کمک کنند.

برای ارتباط با ما کافی است با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا